Der Blaue Reiter(1911 - 1914)

Der Blaue Reiter, ('Den blå rytter'), tysk ekspressionistisk kunstnergruppe af international observans, dannet 1911 i München af malerne Wassily Kandinsky, Franz Marc og Augus Macke.

Navnet Der Blaue Reiter refererer til titlen på et maleri af Kandinsky, hvor en rytter symboliserer gennembrud og forandring, men det knytter sig også til Franz Marcs billeder med blå heste.
Gruppen havde ikke et formuleret program eller repræsenterede en bestemt kunstretning; man ønskede gennem eksperimentel frihed at vise mangfoldigheden i tidens kunst.

Der Blaue Reiter afholdt ved årsskiftet 1911-12 en udstilling med 14 deltagere; foruden Kandinsky og Marc var de vigtigste August MackeRobert Delaunay og Henri Rousseau.

I foråret 1912 blev der udstillet kunst på papir, og 1912-14 blev en vandreudstilling, suppleret med værker af Paul Klee og andre kunstnere, vist i en del tyske byer samt i bl.a. Norge og Sverige. Primitivismen var en vigtig kilde til inspiration for medlemmerne som også hentede inspiration fra børns kunst og var optaget af abstrakt form; de søgte tillige at udtrykke spirituelle sandheder gennem deres kunst.

Der Blaue Reiter var af stor betydning for udviklingen i 1900-tallets kunst, hvilket yderligere blev fastslået gennem almanakken Der Blaue Reiter, udgivet af Kandinsky og Marc i maj 1912 som en forbindelse til det forgangne og et meget bevidst blik ind i fremtiden. Der Blaue Reiter Almanach indeholdt essays af Kandinsky og Marc, samt samtidskunst og primitiv kunst.

Der Blaue Reiter blev grundlagt som svar på en anden kunstnergruppe, som Kandinsky var medlem af, Neue Künstlervereinigung München (NKVM), havde afslået Kandinskys maleri Das Jüngste Gericht (Dommedag, The Last Judgement[1]) fra en udstilling. Gruppen var centreret omkring Kandinsky og Marc og havde ikke et klart udtrykt manifest.
Der Blaue Reiter var en af to tyske kunstnergrupper som var vigtige for ekspressionismen, den anden var Die Brücke som blev grundlagt i Dresden i 1905.

Gruppen stod i opposition til den anden betydelige ekspressionistiske gruppe Die Brücke, og arbejdede ikke med nogen bestemt dogme eller stil, men stræbte efter et nyt kunstnerisk udtryk, hvor farven og de åndelige værdier var i centrum. Gruppen var større og løsere sammensat end Die Brücke. Gruppens øvrige medlemmer bestod af August Macke, Alfred Kubin, Gabriele Münter og Paul Klee, sidstnævnte var dog kun løst tilknyttet gruppen. 

Der Blaue Reiter arrangerede to store udstillinger i München i 1911 og 1912 med deltagelse af et stort antal internationale gæster. 
Den første udstilling blev vist i Galerie Thannhauser og havde deltagelse af bl.a. David og Vladimir Burliuk, Rousseau, Schönberg og ikke mindst den unge franske kunstner Robert Delaunay, hvis farveteorier øvede enorm indflydelse på gruppens medlemmer. Den anden udstilling, der blev afholdt i Galerie Goltz, koncentrerede sig udelukkende om grafik, tegninger og akvareller med deltagelse af 31 kunstnere, bl.a. Kirchner, Nolde, Pechstein, Heckel, Picasso, Braque, Arp, Malevich, Goncharova og Larionov.
Udstillingerne blev sendt rundt til flere store byer i Tyskland. 

Gruppen gik i opløsning 1914 med udbruddet af 1. Verdenskrig, men flere af dens medlemmer blev senere knyttet til kunstskolen Bauhaus, hvis idégrundlag var beslægtet med Der Blaue Reiters åbne struktur.

Der Blaue Reiter blev opløst i 1914 med 1. Verdenskrig; Kandinsky vendte tilbage til Rusland. Marc og Macke faldt på slagmarkerne i Frankrig, og München som et særligt sted for den moderne kunsts avantgarde sluttede med opløsningen af Der Blaue Reiter.

Kilde:



"Der Blaue Reiter", et værk af Marc und Kandinsky, hjemmehørende i Basel



Kommentarer