Peredvizjniki - Vandrerne (1870 - 1923)


Peredvizjniki (russisk: Передви́жники) var en gruppe russiske kunstmalere, som i protest mod de restriktioner som zardømmet lagde på landets ledende kunstakadem samlede sig i et kunstnerfællesskab, der udviklede sig til Selskabet for vandreudstillinger, dannet i 1870.

Selskabet, eller foreningen, blev dannet efter en langvarig strid mellem de henholdsvis avantgarde og demokratisk inspirerede kræfter i landets kunstmiljø på den ene side og på den anden side de herskende kræfter på St. Petersburgs kunstakademi som holdt fast i en idealiserende, akademistilistisk malerkunst. Hensigten med selskabet var at være en modvægt til Ruslands dominerende kunstcenter, på dette tidspunkt St. Petersburgs kunstakademi.
Selve dannelsen af selskabet i  1870 i Sankt Petersburg skete på initiativ af Ivan Kramskoj, Grigorij Mjasojedov, Nikolaj Ge og Vasilij Perov. Foreningen videreudviklede de bedste traditioner fra det eksisterende kunstnerkollektiv, kaldet Artellet. Det blev ledet af Kramskoj, som også blev leder af den nye sammenslutning, Peredvizjniki. 

Peredvizjniki var påvirket af de opfattelser, som Vissarion Belinskij og Nikolaj Tsjernysjevskij forfægtede om det folkelige og det æstetiske. Tsjernysjevskij var en liberal, der inderligt støttede frigørelsen af de livegne bønder, hvilket lykkede i 1861, da livegenkabet blev ophævet. Hans politiske aktiviteter førte til, at zarstyret forbød offentliggørelse af alle hans skrifter.

Det var på grundlag af disse tanker, at fjorten kunststuderende i 1863 brød med det statslige kunstakademi. Et flertal af disse fjorten dannede syv år senere kernen i Selskabet for vandreudstillinger (med det mål at arrangere kunstudstillinger som skulle vises i hele Rusland). Til grund for sit arbejde udviklede Peredvizjniki et kunstnerisk kodeks baseret på social og politisk kritik i modsætning til ren æstetik.
 Tsjernysjevskijs ideer omsatte kunstmalerne i værker som lagde vægt på motivet eller emnet frem for selve for maleriet. Peredvizjniki-malerne afviste “kunst for kunstens skyld”-filosofien som var gældende for samtidens akademi-tradition. I stedet retfærdiggjorde Peredvizjniki-malerne deres kunstneriske arbejde (akkurat som deres venner og samtidige Fjodor Dostojevskij, Leo Tolstoj, Ivan Turgenjev, og andre) ved et målbevidst forsøg på gøre kunsten nyttig for folket og samfundet.

Fra 1871 til 1923 arrangerede foreningen 48 vandreudstillinger med udgangspunkt i St. Petersburg og Moskva. Derefter blev udstillingerne vist i Kiev, Kharkov, Kazan, Orel, Riga, Odessa og andre byer. Eftersom Peredvizjniki-malerne malede realistisk kunst viste værkerne de mangesidige karaktertræk ved samfundet, ofte med kritisk tendens. Kunsten  viste dog ikke blot fattigdom, men også det smukke i folkelivet; ikke bare lidelse, men også heltemod og karakterstyrke. 
Peredvizjniki-bevægelsens  kunstopfattelse indebar dog en kompromisløs opgør med den russiske, autokratiske samfundsopfattelse og det russiske folks kamp for frihed og blev fremstillet med stor medfølelse – f.eks.  anholdelsen af aktivisten Ilya Repin. Størst vægt i arbejdet havde dog skildringen af folket og markante begivenheder her – f.eks. henrettelsen af Streltsij, udført af  Vasilij Surikov.

Peredvizjniki-bevægelsen åbnede i sin storhedstid (1870-1890) op for et udsyn som indtil da havde været fremmed for russisk malekunst. Malerne lagde øget vægt på det naturlige og på motivets frihed. I modsætning til tidens traditionelle mørke palet anvendte de en mere fri og mere åben fremgangsmåde med en lysere palet når de skulle skildre lys. De stræbte mod det naturnære i deres værker og skildrede folkets forhold i forhold til de omgivelser de befandt sig i.

Den opfindsomme, originale folkekunst i Peredvizjniki tjente som et effektivt middel i den demokratiske, offentlige, moralske og æstetiske uddannelse af flere generatjoner russere. Ved at nære en voksende revolutionær bevidsthed i samfundet, blev malerkunsten en vigtig faktor i udviklingen af en russisk frihedsbevægelse. 
Selskabet samlede i sine tidlige år næsten alle de mest talentfulde kunstnere i landet. I Peredvizjniki var der også kunstnere fra Ukraine, Letland og Armenien. Foreningen viste også værker af Mark Antokolskij, Vasilij Veresjtsjagin og Andrej Rjabusjkin. Vigtig for udviklingen af Peredvizjnikis kunst var kritikeren og demokraten Vladimir Stasov samt kunsthandleren Pavel Tretjakov som viste deres malerier i sit galleri og gav dem såvel økonomisk som moralsk støtte.

Foreningens styrke og indflydelse i det offentlige voksede støt og zardømmet forsøgte at indskrænke Peredvizjniki-malernes aktivitet og samtidig styrke værdien af de værker som Kunstakademiet godkendte. I 1890-årene var Peredvizjniki-kunst dog inkluderet i kunstakademiets strukturer, og foreningens påvirkning viste sig i de nationale kunstskoler.

Frem mod årdhundredeskiftet blev Peredvizjniki-kunsten i mindre grad end tidligere opfattet som en afspejling af folkelivet og bevægelsens indflydelse mindskedes og enkelte af kunstmalerne begyndte at sympatisere med socialismen under undtryk af udviklingen af en arbejder/klassebevægelse. Mange fra Peredvizjniki engagerede sig i at udvikle sovjetkunsten, idet deres forudsætninger herfor var realisme-traditionerne fra det 19. århundrede og det var med til at forme kunstretningen til socialistisk realisme.

Omkring 1898 var Peredvizjnikis ledende position i det russiske kunstliv mindsket og en ny bevægelse, Mir iskusstva, vandt frem og kom til at påvirke den moderne udvikling inden for russisk kunst.
Den 48. udstilling med Peredvizjniki i 1923 blev den sidste. De fleste medlemmer gik med i Kunstnerforbundet i det revolutionære Rusland (AKhRR). Medlemmerne i dette forbund støttede Peredvizjnikis traditioner, de forsøgte at skabe kunst, der var forståeligt for folk, samtidig med, at det skulle indfri forventningerne til den kunst som Sovjet-ledelsen mente var gyldig.

Peredvizjniki-malere:


Abram Arkhipov, Nikolaj Ge, Nikolaj Jarosjenko, Nikolaj Kasatkin, Ivan Kramskoj, Arkhip Kuindzji, Isaak Levitan, Rafail Levitskij, Vladimir Makovskij, Vasilij Maksimov, Grigorij Mjasojedov, Leonid Pasternak, Vasilij Perov, Vasilij Polenov, Illarion Prjanisjnikov, Ilja Repin, Andrej Rjabusjkin, Konstantin Savitskij, Aleksej Savrasov, Valentin Serov, Emily Shanks, Ivan Sjisjkin, Vasilij Surikov, Apollinarij Vasnjetsov, Viktor Vasnjetsov.

Læs mere om gruppens medlemmer her: Peredvizjniki


Abram Jefimovitsj Arkhipov, "Ved bredden af floden Oka"





Kommentarer